Sissejuhatus

Pole kahtlustki, et elektritõukerattad on viimaste aastatega saanud jalgrataste kõrval üheks populaarseimaks kergliikuri tüübiks nii Eestis kui ka mujal Euroopas. Sõidujagamise elektriliste tõukerataste ilmumine tänavatele 2019. aasta suvel on põhjustanud tõelise elektriliste kergliikurite buumi. Kõigile on selge, et just see tõukeratast meenutav kaherattaline aku jõul hääletult edasi kulgev platvorm on kõige ideaali lähedasem kontseptsioon kiirelt, mugavalt ja väga soodsalt linnas liiklemiseks. Elektritõukerattaga ei pea erinevalt autoga sõitmisest muretsema ummikute, parkimiskoha ja kärsistute kaasliiklejate pärast.

Kuid missugune elektritõukeratas valida? Kas ülikompaktne või konstruktsioonilt vastupidav, pika läbisõiduga või kerge? Ning kas üldse valida – võib-olla oleks mõistlik piirduda regulaarse rentimisega? Nendele küsimustele proovimegi aidata selle blogipostitusega vastust leida.

Elektritõukerattad – ost või rent?

Võimalusi elektritõukerataste rentimiseks on tänaseks päevaks tekkinud mitmeid. Lisaks enamik lugejatele tuttavatele sõidujagamise tõuksidele (Eestis kodumaised Bolt ja Tuul) on võimalik elektritõukerattaid laenutada ka lepingu alusel – pikaajaliselt. Äpitõukside peamine funktsioon on, et minnes jalgsi sihtpunktist A punkti B on võimalik leida tee pealt elektritõukeratas, millega relatiivselt väikese rahalise kulu eest sihtpunkti kiiremini jõuda. Samuti on sõidujagamise tõuksid hea lahendus kui on soov niisama vahel rendipiirkonna sees lühikseid lõbusõite teha.

Kui aga on plaan teha pikem, (mitme) tunnine ja kümnete kilomeetrite pikkune reis, siis hakkab äpitõuksidega hinna poolest konkureerima lepinguline rent. Pikaajalise rendi teenusega on tasu mingi ajaperioodi kohta – tunni-, päeva-, nädala- või kuupõhine arvestus. Kusjuures tihtipeale ei ole rendipiirkond määratud ning elektritõukeratast saab kaasa võtta kõikjale Eestisse ning läbitav kilometraaž / laadimiskorrad ei ole piiratud. Erinevalt vandaalikindlatest ja väga ebamugavatest äpitõuksidest on pikaajalise rendi elektritõukerattad enamasti jaemüügis müüdavad mudelid mis tähendab, et neil on õhkrehvid ning vahel ka vedrustus, mis muudavad sõidumugavuse sõidujagamise elektritõukeratastega võrreldes tunduvalt paremaks. Pikaajalise elektritõukeratta rendi teenust pakub ka Tõuksimaailm – https://tõuksimaailm.ee/elektritoukeratta-rent/

Kuid siis ikkagi, kas osta või rentida?

Eelpool toodud informatsiooni arvesse võttes on siinkohal mõned meiepoolsed soovitused, puhtalt ratsionaalsusest lähtudes (olukord – soovitus):

  • “Pole varem elektritõukerattaga sõitnud, aga tahaks hakata proovida” – Pikaajaline rent 1 päev (saab mugava tõuksiga rahulikult proovida)
  • “Vahel kuskile minnes võtan tee pealt tõuksi kui hakkan hiljaks jääma” – Äpitõuks
  • “Võtan regulaarselt iga päev või ülepäeviti tee pealt renditõuksi, et sellega tavapärasel marsruudil liikuda” – Isiklik tõuks (tuleb pikapeale soodsam)
  • “Vahel vabal ajal sõpradega linna peal ringi rallimiseks” – Äpitõuks
  • “Regulaarselt tööl, koolis ja poes käimiseks” – Isiklik tõuks
  • “Sõpradega või perega nädalane aktiivne puhkus linnast väljas” – Pikaajaline rent
  • “Vahel ringi sõitmiseks, aga tahaks midagi vägevat / lahedat / mugavat” – Pikaajaline rent

Kokkuvõttes – kõik oleneb sellest, kui palju ja kui tihti elektritõukeratast kasutad / plaanid kasutama hakata. Kui rendi hind mõistliku ajaperioodi (näiteks 1 hooaeg) jooksul moodustab juba pool isikiku tõuksi hinnast, siis on kasulikum otsustada isikliku elektritõukeratta kasuks.

Kuidas valida isiklik elektritõukeratas?

Peamised elektritõukeratta valiku määravad elektritõukeratta omadused:

  • Läbisõit ühe laadimisega
  • Võimsus ja tippkiirus (piiratud seadusega, vastavalt 1000W ja 25km/h)
  • Elektritõukeratta kaal
  • Kompaktsus
  • Maksimaalne sõitja kaal
  • Vastupidavus
  • Vihma-ja veekindlus
  • Sõidumugavus
  • Hind / Maksumus

Nüüd lahkame neid omadusi veidi pikemalt ning toome välja mõned äärmiselt olulised nüansid.

Läbisõit ühe laadimisega = reaalne läbisõit?

Toodud kilomeetrites (km). Elektritõukeratta näol on tegemist sõiduvahendiga, kus sõiduki enda kaal on enamjaolt tühine võrreldes sõitja kaaluga. Füüsikaseadused tingivad siin olukorra, kus erineva raskusega sõitjad saavad sama elektritõukerattaga ühe laadimisega läbi sõita peaaegu sama palju erinevad distantsid kuivõrd palju erineb nende kaal. Peale kaalu mõjutavad reaalset läbisõitu ka õhutakistus (pikem inimene saab vähem sõita, kiiresti saab vähem sõita kui aeglaselt) ja sõidustiil (mida rohkem ja mida järsemad kiirendamised, seda kiiremini aku tühjeneb) ning samuti rehvirõhk (madala rehvirõhuga on veeremistakistus suurem).

Aga miks siis toovad elektritõukerataste müüjad enamasti välja mingi kindla numbri, mida väidetakse elektritõukeratas läbivat? Lihtsustuse eesmärgil – mingit valemit tuua oleks kliendile liiga segane. Samuti sellepärast, et oleks võimalik erinevaid elektritõukerattaid võrrelda. Üldine välja kujunenud (peaaegu) standard on, et läbisõit antakse ideaalsetes oludes sõites – ilma kiirendamisteta, ilma tuuleta ning 70kg kaaluva sõitja jaoks. Kuna läbisõit on väga suur müügiargument, siis pannakse tihtipeale kirja ka veel optimistlikumad numbrid, et ostjaid meelitada.

Seetõttu, kui on soov näiteks kahe elektritõukeratta läbisõitu omavahel võrrelda, siis kõige käepärasem lihtne variant selleks oleks võrrelda aku mahtuvusi (toodud Wh). Kui Wh näitu ei ole elektritõukeratta andmetes kirjas, siis saab selle arvutada ka ampertundide (Ah) ja aku nimipinge (V) järgi – Wh=Ah*V. Nii saab ligikaudse ettekujutuse (arvestamata elektritõukerataste kaalusid ja muid väiksemaid omadusi), et kumb sõiduk sama kiirusega kaugemale sõidab – mida rohkem Wh, seda rohkem on akus salvestatud energiat ning seda kaugemale elektriline tõukeratas sõidab.

Võimalikult lihtne rusikareegel piisava läbisõiduga elektritõukeratta valimiseks? Valige vähemalt poole võrra suurema lubatud läbisõiduga elektritõukeratas kui teil on reaalselt vaja (vajalik läbisõit*2). Kui kaalud üle 90kg, siis – vajalik läbisõit*3. Kui sõidad talvel lumes, siis – vajalik läbisõit*4. Kui sõidad talvel paksus lumes ja kaalud üle 100kg, siis – vajalik läbisõit*6.

Tippkiirus, võimsus = parem kiirendus?

Tippkiiruse peale pole palju mõtet mõelda – seaduse järgi ei tohi alates 1.01.2021 elektritõukeratta kui kergliikuriga sõita kiiremini kui 25km/h. Elektritõukeratast meenutavate arvele mitte võetavate (üle 1000W võimsusega / üle 25km/h kiirete) sõidukite näol on tegemist off-road masinatega ning nendega tohib sõita vaid teedevälistel aladel. Seega on kõigi Eestis jaemüügis olevate legaalsete elektritõukerataste tippkiirus 25km/h ning kõik suudavad selle ka mingi aja jooksul saavutada, välja arvatud mõned lastele mõeldud elektritõuksid, mis on veidi aeglasemad.

Elektritõukeratta võimsus (W) on üldjuhul see, mis määrab selle kui kiiresti see 25km/h saavutatakse (kiirendus). Samuti määrab võimsus, et kui hästi saab elektritõukeratas hakkama raskema sõitja kandmisega, tõusudest / mägedest üles sõitmisega või muul raskemal pinnasel edasi liikumisega. Võimsus küll otseselt kohalt mineku äkilisust ka ei tähenda – erinevad elektritõukerattad on veidi erinevalt seadistatud. Mõni läheb kohalt täisvõimsusega kuid kiiruse suurenedes vajub ära, mõni on vastupidi (“ärkab” mingil kiirusel), mõni on kogu kiirendamise vältel sama tõmbega. Selle koha pealt pole muud soovitada, kui et tuleb ise erinevate elektritõukeratastega proovisõitu teha ning oma maitsele sobiv välja valida.

Kas alates mingist sõitja kaalust peaks kaaluma mingi kindla võimsusega elektrilist tõukeratast? Võib-olla. 200W elektritõukeratas suudab kanda ka 120kg sõitjat, lihtsalt arvestatava kiiruseni jõudmine võtab väga väga kaua aega. Lõpuks oleneb kõik ostja enda vajadustest ning erineva võimsusega elektritõukerattaid on võimalik prooviks rentida. Kogemuse põhjal võime küll soovitada, et kui kaalud üle 90kg, siis ilmselt vastavad sinu eelistusele üle 500W võimsusega elektritõukerattad.

Elektritõukeratta kaal / raskus

Elektrilise sõidukina moodustab väga suure osa (peaaegu pool) elektritõukeratta kaalust tema aku. Järelikult sõltub kaal enamjaolt sellest, et kui kaugele on elektriline tõukeratas ühe laadimisega võimeline sõitma. Sõitmisel ei mängi kaal olulist rolli, juhitavuse ja manööverdatavuse koha pealt on kerge elektritõukeratas üsna minimaalselt parem kui mõni raskem isend.

Kaal mängib rolli siis, kui elektritõukeratast on vaja (regulaarselt) trepist üles tassida. Talutav maksimaalne raskus oleneb seega iga sõitja enda füüsilisest vormist. Elektritõukeratta tassimisel on ka teisi aspekte, mille peale tuleks enne ostu mõelda. Laia tallaosaga elektritõukerattad on tihtipeale niivõrd laiad, et mõne raskema (ca 25kg) isendi puhul on keskmise kasutaja jaoks väga raske hoida tolmu / poriga koos olevat elektritõukeratast enda kõrval nii, et see pükse või jopet ära ei määriks. Samuti on mõnda elektritõuksi lihtsalt palju mugavam kanda kui mõnda teist – kõige mugavam on kokku murtud asendis elektrilist tõukeratast tõsta alati raskuskeskmest, kuid mõnel elektritõukerattal on see väga ebamugavas kohas. Kõige parem lahendus selle koha pealt on otsida üles mõni füüsiline kauplus, kus soovitud elektritõukeratas on kohal ning minna ja proovida seda tõsta.

Kompaktsus

Üks omadus mille peale peab kindlasti mõtlema on ka kompaktsus, mis mängib eelkõige rolli elektritõukeratta paigutamisel auto pagasiruumi või panipaika.

Väga kompaktsed elektritõukerattad on kokku murtavad võimalikult talla lähedalt, et muuta elektriline tõukeratas võimalikult lühikeseks. Samuti on neil kokku murtavad käepidemed, et muuta elektritõukeratta laius võrdseks tallaplaadi laiusega ning nende lenksu kõrgus on väga madalaks reguleeritav. Selline elektritõukeratas on näiteks Inokim Quick 4 Hero ja Inokim Light 2 Super.

Keskmise kompaktsusega elektritõukerattad on kokku klapitavad kahvli pealt ning sellega ka kompaktsus piirdub. Sellised elektrilised tõukerattad on näiteks Inokim OX Hero ja Xiaomi Mi Pro 2.

Madala kompaktsusega või pigem üldse mitte kompaktsed elektrilised tõukerattad pole mitte kuskilt kokku murtavad. Sellised tõukerattad on näiteks kõik sõidujagamise rendi sõidukid, samuti ka jaemüügis saada olev Tuule sähku.

Kas peaksin igaks juhuks valima kompaktse elektritõukeratta, kuigi ilmtingimata ei ole neid omadusi vaja? Ei. Iga mehhanism, mis kompaktsust suurendab on lisadetail, milles võib tekkida ebameeldiv lõtk / loks (näiteks käepidemete puhul tekib varem või hijem kindlasti, isegi kui poes on kinni reguleeritud). Kvaliteetsetel elektritõukeratastel ei teki need lõtkud nii kiirelt ning on jälle aeg-ajalt veidi reguleerides eemaldatavad. Soodsamate ja madalama kvaliteediga elektritõukerataste puhul aga tihti pole nendele lõtkude-loksude probleemidele üldse head lahendust – saab vaid keermeliimiga pingutuskruvid kinni panna, tihendeid vahele liimida ning loota parimat.

Kompaktsuse rusikareegel – vali nii ebakompaktne elektritõukeratas kui vähegi võimalik – mida vähem liikuvaid osasid, seda parem.

Maksimaalne sõitja kaal

Raskemate sõitjate jaoks on tihti põhiküsimus, et kas nendele meeldivad elektritõukerattad ikka neid oma konstruktsiooni poolest kannatavad. Enamus elektritõukse on disainitud kas 100kg või 120kg kaaluvate sõitjate jaoks. Leidub ka mõningaid erandeid, mis on ette nähtud sõitjatele kuni 200kg. Kas see tähendab, et 110kg kaaluv sõitja ei saa üldse 100kg jaoks ette nähtud elektritõukerattaga sõita? Saab ikka, ainult et tasub olla natuke ettevaatlik kõiksuguste hüppamiste, äärekividesse sisse sõitmiste ja muude ebamõistlike sõiduvõtetega. Nimelt on soovituslikud kaalu piirangud pandud arvestusega, et elektritõukeratas selles kaalus sõitja all mitte mingil tingimusel ohtlikult ei puruneks, et raam kõrgemalt hüppelt maandudes katki ei läheks jne. Soovitame küll võimalusel valida võimalikult enda kaalu jaoks mõeldud elektritõukeratas – kunagi ei tea kui mõni hüpekas või takistuse otsa sõitmine kogemata võib juhtuda.

Vastupidavus, vihma-ja veekindlus

Elektritõukeratta vastupidavus oleneb üldjuhul sõiduki insenertehnilise disaini kvaliteedist (kas poldid on õige suurusega, kas juhtmed õige ristlõikega jne), materjalide valikust ja koostekvaliteedist, samuti kooste järgsest tootja poolsest kvaliteedikontrollist.

Kehva kvaliteediga elektritõukeratta komponendid on pehmest, väänduvast ja kiiresti ära kuluvast materjalist ning suured lõtkud-loksud-loginad tekivad isegi korrektse sõidustiiliga väga ruttu. Poldid on liiga väikesed ning logisevad pidevalt lahti. Mootori kontrolleri valikul / disainimisel pole arvestatud piisava jahutusega ning kontroller läheb vaid peale mõnda kuud kasutamist läbi. Tihti on ka emaplaat või aku kontrollplaat ise kui komponent aladimensioneeritud ning transistorid kipuvad raskematel tõusudel ülekoormusest läbi minema. Vahel on paigaldatud jõuahelale liiga väikese voolu läbilaskega pistikud, mis ära sulavad. Harvad pole ka juhud, kus tegelik kontrolleri väljundvõimsus on ca 20% madalam tegelikust, reklaamitud võimsusest.

Ka veekindlus näitab kvaliteeti

Madala kvaliteediga elektritõukerattad pole ka mitte kunagi mingil määral vihma-ja veekindlad, enamik juhtudest puuduvad tallaplaadi all ja juhtmete väljumiskohtades igasugused tihendid ning igast väikesest lombist läbi sõites võib aku ja kontrolleri ruumi tungida vesi. Akud on valmistatud (ilma tootja nimeta) moodulitest, mille mahtuvus (ja pinge koormuse all) kukub kasutades palju kiiremini kui tuntud tootjate LG / Samsung / Panasonic elementidel jne.

Kvaliteetse elektritõukeratta materjalide pealt ei ole kokku hoitud ning disain on põhjalikult läbi mõeldud – õige suurusega poldid, mis ei tule lahti, põhjaliku eeltestimise läbinud elektroonika, reklaamitud parameetritele vastavad võimsused ja aku mahtuvused. Samuti on enamasti nähtud vaeva ka vihmakindluse tagamisega – kontrollerid ja akud on tihti täiesti veekindlad, ühenduspistikud on veekindlad, sõidukile on määratud kõrge (näiteks IP54) reiting. Veekindluse garantiid ei anna hetkel ning ilmselt ei hakka ka tulevikus andma mitte ükski elektritõukeratta tootja, kuid kvaliteetsetel sõidukitel on alati selle peale mõeldud ning on tagatud vähemalt mingi põhiline veekindlus.

Eriti soodsat, tundmatu brändiga ja eelkõige oma hinna kohta vägevate võimsuse ja lubatava läbisõidu parameetritega elektritõukeratast ostes tasub kohe ka arvestada, et hinnasääst on tulnud vastupidavuse arvelt ning see elektritõukeratas läheb varsti (garantiivälise põhjuse tõttu) katki ning võib juhtuda, et mitte ükski töökoda ei suudagi seda varuosade kehva saadavuse tõttu parandada. Mõistlik on oma raha ja närve mitte raisata ning valida kohe kvaliteetne elektritõukeratas poest, kus on korralik garantii ning tagatud ka järelteenindus.

Brändid mille uusi, hetkel tootmises olevaid mudeleid julgeme soovitada on Xiaomi, Segway Ninebot, Inokim, Velt Smart, Kaabo ja Tuul.

Sõidumugavus

Sõidumugavus oleneb eelkõige rehvide tüübist, nende suurusest ja amortisaatori(te) olemasolust. Vähemal määral oleneb sõidumugavus ka muudest elektritõukeratta omadustest nagu tallaplaadi laius ja pikkus (jalgade asend sõitmisel), lenksu kõrgus jne. Nagu kompaktsuski on ka nõutav sõidumugavus väga individuaalne. Tasub jällegi minna kohale mõnda elektritõukeratta kauplusesse ning erinevate variantidega proovisõitu teha.

Üldiselt on kõige olulisem elektritõukeratta mugavust määrav omadus õhkrehvide (siserehv või tubeless) olemasolu. Amortisaatorid on pigem lisavahendid, mis aitavad suuremaid põrutusi vähendada ja sellistes olukordades juhitavust säilitada. Isegi täisrehvide ja amortisaatoritega elektritõukerattad (näiteks E-Twow) ei saa mugavuselt kõige tavalisemale 8.5″ õhkrehvidega (näiteks Xiaomi 1S) lähedalegi. Õhkrehv “neelab endasse” väikesed tee ebatasasused ning ei teki ebameeldivat ja pidevat värinat / vibratsiooni. Suur vahe on veel ka väikeste ja suurte õhkrehvide vahel, 10 tolliste laiade õhkrehvidega elektritõukeratas (näiteks Velt Smart) on tunduvalt mugavam kui Xiaomi. Kõige mugavamad on muidugi suured, 10 või 11 tolliste õhkrehvidega ja korralike amortidega elektritõukerattad (näiteks Inokim OX).

Elektritõukeratta maksumus

Tavaliselt kõige suurema tähtsusega elektritõukeratta omadus. Tegelikult ei tasu küll sellest valimist alustada, pigem tuleks lähtuda siiski muudelt omadustelt endale kõige sobivama elektritõukeratta leidmisest. Hinna koha pealt tulevad tänapäeval abiks ka paljud järelmaksu võimalused, kusjuures intressid ei ole üldse röövellikud nagu võiks eeldada. Nii saab näiteks sissemaksena ära tasuda selle summa mis algselt oli plaanis elektritõukeratta peale kulutada ning tasuda ülejäänu eest osamaksetena hiljem, makstes intressina vaid väga väikese summa. Nagu eelpool mainitud, siis kindlasti tasub panustada kvaliteetsele elektritõukerattale. Korralik sõiduk järelmaksuga ostes on parem investeering kui osta kehva kvaliteediga isend kohe (parem vastupidavus ja seega ka parem jääkväärtus, kui hiljem tahta kasutatuna maha müüa).

Elektritõukerattad – milline siis ikkagi osta?

Valime brändiks näiteks Inokimi ning toome hindasid mitte arvestades välja elulised näited, et mis elektritõukeratas oleks antud juhul kõige sobivam:

  • “Käin teises linna otsas igapäevaselt tööl / koolis ning ei pea elektritõukeratast tassima” – OX Super / Hero
  • “Käin teises linna otsas igapäevaselt tööl / koolis ning pean elektritõukeratast trepist üles tassima” – Quick 4 Super / Hero
  • “Käin maalt linna igapäevaselt tööl / koolis, osaliselt ühistranspordiga, tõuksiga sõidu maa pole väga pikk” – Light Hero / Light 2 Super
  • “Sõidan niisama, pikki otsi, käin matkamas, vahel sõidan ka maastikul” – OX Super / Hero
  • “Sõidan tihti autoga linnast välja, võtan tõuksi kaasa ja sõidan ringi” – Quick 4 Hero / Super
  • “Sõidan vihmaga / talvel, iga ilmaga, elektritõuks auto asendusena” – OX Super / Hero

Kui ikkagi hätta jääd, siis tule läbi meie esinduskauplusest ning aitame leida kõige sobivama. Saab vaadata, tõsta ning ka proovisõitu teha!

Elektritõukerattad – Tõuksimaailm kevadel 2020