Elektritõukeratas on olemas, kuid nüüd painab küsimus: “Kuidas peaksin laadima, et elektritõukeratas säiliks ja kestaks kaua?”. Selles postituses räägime täpsemalt laadimisest, müütidest ning õpetame kuidas hoida akut parimas vormis ja kuidas leida õige laadija. Samuti on postitus abiks kui teil on plaanis soetada endale elektritõukeratas.
Esmalt ühendage laadija seinakontakti
Kui kasutusjuhendis ei ole märgitud teisiti, siis tuleks esmalt ühendada laadija seinakontakti. See on ohutuim viis kaitsmaks laadijat ja Teie elektritõukeratast.
Laadimise ajal võib laadija muutuda kuumemaks, mis on täiesti normaalne nähtus. Tähtis on, et elektritõukeratas ja laadija asetseksid eemal kergesti süttivatest materjalidest. Samuti võiks läheduses olla suitsuandur ning tasuks jälgida, et toatemperatuur ja niiskustase ei ületaks soovitatavaid piire. Kui elektritõukeratas muutub kuumaks või laadimisel eraldub suitsu ja ebameeldivat lõhna, siis tuleb elektritõukeratas tingimata vooluvõrgust eemaldada.
Ühendage laadija, laadimisport ja elektritõukeratas
Lülitage elektritõukeratas välja ning eemaldage laadimispordi kaitsekork. Kaitsekork on tähtis, et laadimisporti ei koguneks mustust ega vett. Kadunud või katki läinud kaitsekork tuleks asendada uuega.
Jälgige, et laadimisport oleks puhas! Paljud laadimispordid on disainitud nii, et laadijat ei oleks võimalik valesti ühendada. Siiski hea tavana tasuks veenduda, et laadija saab ühendatud õiget pidi. Mõned laadijad ja laadimispordid on kehvasti disainitud, mistõttu võib valesti paigaldamisel ja pordi väänamisel tekkida lühis.
Korrektselt ühendatuna peaks laadijal hakkama põlema punane indikaator tuli. Mõni elektritõukeratas on varustatud pingeindikaatoriga, laadimisel tõuseb pingeindikaatoril näidatud aku pinge.
Oodake kuni elektritõukeratas on täis laetud ja seejärel eemaldage laadija
Kui elektritõukeratas on täis laetud hakkab laadijal põlema roheline indikaator. Hea tavana tuleks pärast laadimist eemaldada laadija vooluvõrgust.
Esmalt tuleks eemaldada laadija elektritõukeratta laadimispordist ning alles siis seinakontaktist.
NÄPUNÄITED AKU ELUEA SÄILITAMISEKS
Järjestame need tähtsuse alusel, vähem tähtsamast, tähtsamani.
Õige viis elektritõukeratta pikaajaliseks hoiustamiseks
Liitium-ioon akude täiesti tühjaks laadimine kahjustab akut ning on peamine põhjus, miks aku lõpetab töötamise. Seepärast on tähtis, et elektritõukeratas oleks õigesti hoiustatud.
Elektritõukeratas ei tohiks olla täiesti täis laetud ega tühjaks laetud, see kiirendab moodulite mahutavust ja võib lõppeda aku rikkega.
Pikaajalisel hoiustamisel, näiteks talvel, tasuks aku taset hoida 40% juures. Aku moodulite pinge ajapikku langeb, mistõttu tuleb aku laetuse taset käia kontrollimas iga nelja kuni kaheksa nädala tagant. Vajadusel tuleks laadida aku uuesti 40%-ni.
Tähtis oleks, et elektritõukeratas oleks hoiustatud kuivas ja jahedas kohas. Üle 30 C temperatuuri juures hoiustamine vähendab aku eluiga.
Kasutades tuleks jälgida, et elektritõukeratas oleks laetud 30-80%
Aku eluea pikendamiseks tuleks hoida elektritõukeratas laetuna 30% ja 80% vahel. Seda nimetatakse optimaalseks tsooniks (ing.k “sweet zone”) ning aku eluiga võib pikeneda kuni 4 korda!
Laadida tuleks kui aku temperatuur on 0 C kuni 45 C
Kindlasti tasub vältida elektritõukeratta laadimist siis kui aku temperatuur võib olla alla 0 C. Näiteks, kui teie elektritõukeratas on talvel garaažis või õues.
Sellisel juhul tasuks ennem laadimist oodata, et aku temperatuur oleks selleks sobiv, näiteks tuua elektritõukeratas enne laadimist tuppa soojenema.
Laadides akut suurematel temperatuuridel kui 45 C võib lüheneda aku eluiga või saada aku kahjustada.
Täis laetud elektritõukeratas ja laadija tuleb eemaldada vooluvõrgust
Eemaldage laadija kui aku on täis laetud või üle 80%.
Jättes aku laadima pärast seda kui see on täis laetud, võib tekkida korrosioon katoodidel, mistõttu väheneb ka aku mahutavus.
Ärge laadige akut tühjaks kiiremini kui ühe tunni jooksul
Kui teil on suure jõudlusega elektritõukeratas ning soovite sõita kiirelt, siis kiire aku tühjaks laadimine on vältimatu. Siiski tasuks jälgida, et te ei lae akut tühjaks kiiremini kui akule märgitud C-reiting. C-reitingust saab lugeda meie blogipostitusest “Aku ja elektritõukeratas – mida peaksid teadma?”
Elektritõukeratas on siiski nautimiseks ning te ei peaks selle pärast nii väga muretsema. Tõenäoliselt on kadu väike ning ei ole märgatav.
Kuidas kasutada kiirlaadijat?
Mõnel kiirlaadijal on ka võimalus reguleerida voolutugevust ja volte:
- Ühendage laadija vooluvõrku
- Muutke voolutugevus sobivaks, tavaliselt üks kuni viis amprit
- Seadistage laadimispinge protsent 80% ja 100% vahele
- Kui laadijal on lüliti, siis lülitage see sisse
- Ühendage elektritõukeratas ja laadija
- Laadige kuni aku on laetud soovitud akupingeni
Laadimine kahe laadijaga
Suurema jõudlusega elektritõukeratas on varustatud üldiselt kahe laadimispordiga. See tähendab, et akut on võimalik laadida kahe laadijaga ning laadimiseks kuluv aeg lüheneb poole võrra. Valides elektritõukeratas millel on suure mahutavusega aku, tuleks jälgida laadimisaega ning kas elektritõukerattale on võimalik soetada kiirjaaldija või teine lisa laadija.
MÜÜTIDEST
Levib erinevaid müüte sellest kuidas on kõige õigem akut hoida. Kuid kas need vastavad ka tõele?
Müüt nr 1: Pärast sõitu tuleb panna elektritõukeratas laadima
Elektritõukeratta laadimine pärast igat sõitu ei ole vajalik. Parim viis aku eluea säilitamiseks on hoida aku 30% kuni 80% laetuna.
Pikkadeks sõitudeks ette valmistudes võib siiski akut laadida kuni 100%.
Müüt nr 2: Ennem sõitmist tuleb elektritõukeratas täis laadida ja ennem laadimist tühjaks laadida
Kui akus on piisavalt mahtu, et jõuaksite punktist A punkti B, siis ei pea üldse elektritõukeratast laadima. Laadida tuleb siis, kui teil on selleks vajadus.
Kui suur on aku eluiga?
Üldiselt kestab üks aku 300 kuni 500 laadimistsüklit, ehk umbes 5000 kuni 40000km.
Laadija tüübid ja kuidas olla kindel, et teil on õige laadija?
Kui teie laadija on kadunud või vana tuleks välja vahetada, siis õige laadija leidmiseks tuleks välja selgitada aku pinge ja laadija tüüp. Kadunud laadija asendamine võib osutuda keeruliseks, mistõttu võib konsulteerida meiega tehes laadimispordist pilte ning otsida välja akupinge ja laadimisvoolu näitajad.
Laadija
Silindri kujulise otsaga laadija – DC2.1
- Leidub erineva kaablipikkusega
- Laialt levinud laadija, leidub elektritõukeratastel, näiteks: GOTRAX, Blaupunkt, HX, Velt Smart, TurboAnt, Segway Ninebot, Kugoo M4 Pro
XT60 otsaga laadija
- Ruudu kujuline, kahe auguga
- Vähe levinud
XLR (nn mikrofoni pistik)
- Ümar, kolme metallpulgaga
- Levinud
- Leidub vanematel Inokim OX mudelitel, elektrijalgratastel
GX16-3P
- Ümar, kolme auguga ning keermestatud kaelusega
- Eelistatuim lahendus uutel elektritõukeratastel
- Väga levinud keskmise kuni suure jõudlusega elektritõukeratastel
- Kasutusel enamusel võimsate elektritõukerataste brändidel – Apollo, Kaabo, Zero, Inokim
Viited: Electric Scooter Guide